Related Posts with Thumbnails

Wednesday 10 November 2010

Snart australisk medborgare...

Fjorton dagar tills jag blir "aussie", fast de som känner mig vet att jag fortfarande är svensk i själ och hjärta!
Det var egentligen a spur of the moment decision, såg att en svensk kompis på facebook hade gjort en online-ansökan och då tänkte jag, det ska jag också göra... Har ju varit här tillräckligt länge med permanent uppehållstillstånd. Det kändes lite jobbigt att behöva åka ner till svenska ambassaden i Canberra - två tur och returresor ifall jag behövde nytt svenskt pass. Vårt lokala Brisbane-kontor ska läggas ner efter ca100-års verksamhet. Eftersom mitt inresevisum också gått ut skulle jag vara tvungen att betala för nytt visum varje gång skulle behöva komma in i landet igen. Då kändes alternativet att bli australisk medborgare lite bättre... Ansökan, AUD260 = ungefär 1600SEK, prov och ceremoni = komma och gå som jag vill!

Sagt och gjort, jag fixade o trixade med ansökan - en stor bunt med papper denna gången också. Tänk att man måste skicka in samma papperslunta varje gång. Vad händer med alla dokument som de redan har i mitt namn??

Ansökan blev godkänd och fick datum för citizenship test. Det var bara till att börja plugga... Laddade ner en bok som jag skulle kunna utantill. Som tur var fanns det även test-frågor som jag kund öva på. Jag klarade provet galant - hade 45minuter på mig, men jag var klar efter 3min... Det lönade sig att plugga!!

Högtidlig ceremoni med kommunens borgmästare väntar den 24 november då jag ska svära en ed, tillsammans med ett gäng andra utlänningar från alla världens hörn, och emottaga mitt certifikat - australiskt medborgarskap! Jag kan behålla mitt svenska medborgarskap och därmed vara medborgare i båda länder!
Kram♥

5 comments:

  1. Häftig men märklig känsla...
    Vilka fina julbilder du bjussar på!
    Ha en fin dag i värmen- inte nåååååågot avis.
    Kram Sophia

    ReplyDelete
  2. Hej Pernilla,

    Grattis till ditt medborgarskap. Kul att hitta till dig och få en inblick i ditt australiska liv. Hittade hit genom din julblogg :)

    Kram Sanna

    ReplyDelete
  3. Hej!

    Kul att du kikade in, trevligt med besök från Australien. Vilka julbilder du tagit, ser maffigt ut med massor av pynt.

    Kram Åsa

    ReplyDelete
  4. Grattis till ditt Australiensiska medborgarskap. Måste kännas lite speciellt. Kul att de gör det till en viktig händelse. Jag har varit i Melbourn för 5 år sen.
    Här är det så halt så det är svårt att veta hur man tar sig till jobbet i morgon.
    Ha en varm och halkfri dag ;O)
    annika

    ReplyDelete
  5. Grattis till medborgarskapet! :)

    ReplyDelete

Please feel free to write a message or two ;)
I love reading all your comments!

♥Hugs♥