Related Posts with Thumbnails

Monday 28 November 2016

Christmas Interview on Swedish Christmas Page

Below is a Christmas interview with me on a Swedish Christmas page, HittaJulklappar.nu. 'A Swedish Christmas in Australia' As the interview is in Swedish, feel free to try out the translate button to the right for preferred language.




Swe-Aussie X-mas – En svensk jul i Australien

Pernilla har flyttat till Australien och är således en julbloggare i exil. På bloggen Swe-Aussie X-mas får man följa hur ett svenskt-australienskt julfirande går till.

Berätta lite kort om dig själv för hittajulklappar.nu’s besökare. Hur kommer det sig att du började blogga om julen?

swedish-corner-down-under-en-julbloggare-i-exilJag heter Pernilla, är gift och har två svensk-australiska barn, Jonah är 10 och Lily är 7.
Jag saknade den svenska julen efter åtta år i Australien, så jag började blogga 2009. Nu har jag varit här i 15 år och bloggar fortfarande!

Vad är det roligast att skriva om?

När det dyker upp Nordiskt/Skandinaviskt julpynt här i Australien, julutbudet på IKEA och när jag får svenska jultidningar hemifrån.
Älskar att julbaka så det bloggar jag ofta om!

Vad finns det för likheter och skillnader mellan ett svenskt och ett australiensiskt julfirande?

Största skillnaden är så klart vädret – Vi har högsommar och det är väldigt varmt och fuktigt. När jag flyttade hit i dec 2001 var det den varmaste sommaren på 100 år. Vi hade över 40°c på juldagen. I vanliga fall brukar temperaturen ligga på 30-35°c här i Brisbane. Jul firas ofta utomhus med barbeque eller på stranden. Maten har varit traditionellt engelsk, men mer och mer går det mot seafood – räkor och annat smått och gott. Julen firas på juldagen, Christmas Day. Julafton är en helt vanlig arbetsdag. Affärerna är öppna till midnatt på julafton ifall man glömt köpa nån julklapp.
Som svensk tycker jag att det är viktigt att julpynta i varje rum. Det ska kännas att det är jul med julgardiner, julmattor och kuddar. Jag har märkt att australierna inte tycker att det är lika viktigt, kanske beror det på att de spenderar mer tid utomhus? En julgran är ibland det enda juliga hos dem. Det är viktigare att pryda utsidan på huset med en massa ljusslingor. Det är nåt som jag tycker är mysigt, att bege oss ut i den ljumma kvällsvärmen och kolla in hus som är jättepyntade på utsidan – verkligen fascinerande!
Likheterna är att det är en stor familjehögtid och att många försöker ta några dagar ledigt. Det är tiden på året då skolbarnen har sitt sommarlov på 6-7 veckor.
Det är svårt som svensk eller skandinav att hitta den riktiga julkänslan. Det spelar nog ingen roll om du bott här i evigheter eller bara några år. Är det varmt, soligt och somrigt så känns det inte som jul, oavsett om det står i kalendern att det är den 24 december! Julen ska vara vit, kall och snöig – en riktig Norrlandsjul!

Hur får du inspiration till dina blogginlägg?

Den mesta inspirationen kommer nog inifrån, men jag gillar traditionella julfilmer som Fanny och Alexander. En gammaldags jul ska det vara, med härlig julmiljö!
Jag hittar mycket inspiration i svenska julmagasin – jag sparar alla och tar fram dem varje jul, år efter år.

Följer du andra julbloggar? Någon speciell du vill tipsa om i så fall?

Jag följer en del svenska julbloggare och nån australisk också. Jag tycker alla har nåt juligt som faller mig i smaken.

När på året börjar du fundera kring julen och julklappar, och när börjar du julpynta hemma?

Jag tänker alltid på julen och ser alltid framemot september när IKEA fyller hyllorna med julgrejor. Det är en höjdpunkt under året! Andra butikskedjor börjar också tidigt med julen och det tycker jag är helt ok! Jag börjar julpynta i slutet på november. Fyller år den 25:e, men efter det datumet är det fritt fram!
julblogg-pernilla73

Vilket är ditt bästa julminne?

Mitt bästa julminne är när jag som 9-10 åring fick julaftonens sista julklapp, en Kånkenryggsäck, och min mamma hade fyllt den med en massa små julklappar!

Vilken är den bästa respektive sämsta julklappen du har fått?

Oj, den sämsta julklappen har jag nog förträngt… Den bästa julklappen var att min mamma kom hit och firade jul för ett par år sedan!

Vad tror du blir årets julklapp 2016?

Ingen aning, faktiskt! Det blir väl nåt husgeråd som man egentligen inte behöver, men köper/får ändå.

Vilka är dina bästa tips för att hitta bra julklappar?

Vara ute i god tid – helst köpa under hela året och lägga undan. Då slipper man julstressen!

No comments:

Post a Comment

Please feel free to write a message or two ;)
I love reading all your comments!

♥Hugs♥