Related Posts with Thumbnails

Friday 2 April 2010

Happy Easter från Australien!

Påsken är en fyradagarshelg här "down - under": Långfredag (Good Friday) till Annandag Påsk (Easter Monday). Det är verkligen en familjehelg då många är ute och campar.

Traditionellt firas påsken med Hot Cross Buns, en slags söt och kryddig bulle med torkad frukt inuti och ett vitt kors ovanpå som ska symbolisera Kristus. Dessa bullar äts på långfredagen, men som allt annat så finns de i affären i månader innan påsk...


Tidigt på Påskdagen kommer påskharen med chokladägg till alla barn i Australien. Chokladharar finns också att köpa, men eftersom haren är en introducerad djurart som förstör mycket ute i naturen så finns numera choklad-bilbies att köpa istället. Bilbyn är ett utrotningshotat litet pungdjur, en sk. kaninpunggrävling.


Det känns som om påsken här mest handlar om chokladägg i massor. Läste i Aftonbladet att svenskarna äter mest smågodis i världen, men jag undrar om det stämmer... Utbudet av chokladägg här är massivt! Dagen efter Annandag Jul börjar affärerna ta fram påsar med chokladägg och sedan när påsken börjar närma sig utökas sortimentet ytterligare. Hur mycket choklad kan man egentligen äta?? Jag älskar choklad, men även jag tycker att det borde finnas gränser...

2 comments:

  1. Hej, jag heter Elisabeth. Jag hittade din blogg då jag sökte på utlandssvenska. Jag ska flytta till Australien i juni på obetämd tid och ska gifta mig. Du har varit bostatt i kungsbacka. Jag är uppvuxen i Kållered och Lindome som ligger mycket nära varandra. Min fråga är om jag få mailadress till dig då jag har tusen frågor i mitt huvud och kanske du kan svara på några stycken :). Ha en fin dag, hälsningar Elisabeth

    ReplyDelete
  2. Hej Elisabeth,
    Kul att du hörde av dig... Hoppas jag kan svara på dina frågor!
    Skriv gärna ett mail till healthyhomeliving@hotmail.com
    Hälsningar från ett regnigt Queensland

    ReplyDelete

Please feel free to write a message or two ;)
I love reading all your comments!

♥Hugs♥